Job 1 van 1


Report this listing

Solliciteren



Protection officer


SELECTIECODE

CNG25071

TAAL

Nederlands

DIPLOMA

Master

CONTRACTTYPE

Contractueel

FUNCTIENIVEAU

A1

TYPE AANWERVING

Externe rekrutering

DUUR

Onbepaalde duur

PLAATS VAN TEWERKSTELLING

1000 Brussel

VOLTIJDS/DEELTIJDS

Voltijds

Samenvatting

Volledige beschrijving

Jobinhoud

Je bent geboeid door de internationale actualiteit, je hebt interesse voor asiel en migratie en je zoekt een job met een maatschappelijke meerwaarde? Dan is de job van protection officer misschien iets voor jou

Als protection officer ondersteun je de commissaris-generaal in het nemen van beslissingen m.b.t. verzoeken tot internationale bescherming (verlenen, weigeren, intrekken, … van de internationale beschermingsstatus). Dat betekent dat je als protection officer positieve maar ook negatieve beslissingen neemt.

Je werkt binnen één van de geografische secties van het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen en vervult onder meer volgende taken:

  • Je beheert de aan jou toegewezen asieldossiers.
  • Je staat in voor het onderzoek en de inhoudelijke beoordeling van de asielaanvragen. Je voert uitgebreide interviews met asielzoekers en bereidt deze voor. Je gaat de geloofwaardigheid en de echtheid na van de verklaringen en de eventuele bewijsstukken. Je maakt een volledige en gedetailleerde analyse met betrekking tot de nood aan internationale bescherming.
  • Je stelt voor elke asielaanvraag een beslissingsvoorstel op. Dit kan een toekenning van de vluchtelingenstatus of van de subsidiaire beschermingsstatus zijn, maar kan ook een andere type beslissing zijn zoals een weigering van de vluchtelingenstatus of van de subsidiaire beschermingsstatus. Hierbij gebruik je de juiste juridische argumenten. Je respecteert de behandelingstermijnen om de asielzoeker snel een antwoord te geven.
  • Je blijft op de hoogte van de laatste relevante ontwikkelingen op het gebied van Belgische, Europese en internationale wetgeving en rechtspraak, en de situatie in de landen van herkomst van asielzoekers. Je verwerkt deze in je ontwerpbeslissingen zodat deze beantwoorden aan de kwalitatieve doelstellingen.
  • Je bent de contactpersoon voor de jou toegewezen dossiers. Je ontvangt en hoort de asielzoeker en de personen die hem bijstaan. Ook communiceer je regelmatig over je activiteiten, bevindingen en resultaten met je leidinggevende en collega's.

De functie van protection officer is pittig en de emotionele impact van het afnemen van interviews en het nemen van beslissingen valt niet te onderschatten, tegelijk is de functie heel veelzijdig en verrijkend.

In je functie als protection officer werk je samen met de onderzoeksdienst (Cedoca), je collega's van de geografische sectie, de juridische dienst en je supervisor. Je krijgt de kans je grondig te verdiepen in een bepaalde regio en je volgt een uitgebreide en goed georganiseerde opleiding. Je bent bereid om je in te zetten om de objectieven van het CGVS te behalen en krijgt de kans dit te doen in een moderne en flexibele werkomgeving met gemotiveerde collega's.

Deze functie houdt een rechtstreeks en zichtbaar contact met het publiek in. In dit geval vereist de regelgeving (artikels 7 en 8 van het Koninklijk Besluit van 2 oktober 1937) dat het personeelslid geen enkel zichtbaar teken van religieuze, filosofische, politieke of vakbondsovertuigingen draagt om de openbare dienst op een neutrale manier te vertegenwoordigen tijdens deze contacten.

Heb je vragen over de jobinhoud?

Je vindt onze contactgegevens in de rubriek "meer info - contactpersonen".

Werkgever

Er zijn 20 vacante plaatsen bij Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen

  • Victor Hortaplein 40, 1060 Brussel

van de FOD Binnenlandse Zaken.

Het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) maakt samen met de Dienst Vreemdelingzaken (DVZ) en de Raad voor Vreemdelingenbeslissingen (RVV) deel uit van de instanties die belast zijn met asiel en migratie. Het CGVS is een federale onafhankelijke administratie.

De opdracht van het CGVS bestaat erin bescherming te bieden aan personen die in geval van terugkeer naar hun land van herkomst risico op vervolging of ernstige schade lopen. De commissaris-generaal stelt eerst vast of de verzoeker om internationale bescherming in aanmerking komt voor de vluchtelingenstatus. Is dit niet het geval, dan gaat hij na of de verzoeker om internationale bescherming in aanmerking komt voor de subsidiaire beschermingsstatus.

Overeenkomstig de Belgische, Europese en internationale normen onderzoekt het CGVS elk verzoek om internationale bescherming op individuele, objectieve en onpartijdige wijze.

Het CGVS is de centrale asielinstantie, en sinds 1 juni 2007 als enige instantie, bevoegd voor het onderzoek van asielaanvragen.

Het CGVS reikt ook documenten van burgerlijke stand uit aan erkende vluchtelingen en staatlozen.

Sinds 2024 heeft het CGVS ook een adviesbevoegdheid in het kader van de nieuwe procedure staatloosheid.

Meer informatie hierover en de wettelijke regelingen die hierop van toepassing zijn, vind je op de website van het Commissariaat voor de Vluchtelingen en Staatlozen ).

FOD Binnenlandse Zaken

Veiligheid, crisisbeheer, brand- en inbraakpreventie, beheer van het Rijksregister, organiseren van verkiezingen, uitreiken van identiteitskaarten, beheren van migratiestromen,… FOD Binnenlandse Zaken doet het allemaal en nog veel meer.

Uw veiligheid, ons beroep. Als FOD Binnenlandse Zaken creëren wij een veilige samenleving waar burgers initiatief durven nemen en verbinding zoeken met elkaar. Ook op de werkvloer streven wij naar een open organisatiecultuur waar jij als collega de ruimte krijgt om mee te denken of mee te beslissen, maar zeker ook om mee te doen.

Onze FOD telt meer dan zesduizend medewerkers verdeeld over acht algemene directies (Civiele Veiligheid, Nationaal Crisiscentrum, Dienst Vreemdelingenzaken, Veiligheid & Preventie, Digitale Innovatie & Oplossingen, Identiteit & Burgerzaken, Personeel & Organisatie en Begroting & Beheerscontrole), de coördinatie- & ondersteuningsdiensten en de vier onafhankelijke diensten (Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen, de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen, de Vaste Commissie voor Taaltoezicht en de Federale diensten van de Gouverneurs).

Deelnemingsvoorwaarden

Jouw profiel:

  • Je hebt een diploma van master.
  • Je bent kritisch, oplossingsgericht en beschikt over goede schriftelijke communicatieve vaardigheden en een goede motivatie.
  • Je bent beschikbaar vanaf 1 april 2026 (onder voorbehoud).
  • Op de datum van indiensttreding moet je de Belgische nationaliteit hebben of een burger zijn van een ander land behorende tot de Europese Economische Ruimte (of gelijkgestelde burger onder bepaalde voorwaarden) of burger van Zwitserland.

Een volledige beschrijving van de deelnemingsvoorwaarden en het functieprofiel kan je terugvinden in de functiebeschrijving.

Procedure

In het kort:

We screenen jouw diploma.

Je legt meerdere testen op computer af bij FOD BOSA in Brussel.

Je legt een interview af met een gevalstudie bij het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen.

Een volledige beschrijving van de procedure kan je terugvinden in de volledige functiebeschrijving.

Solliciteren

Solliciteren? Vul je online-cv in en raadpleeg het volledige vacaturebericht om over alle nodige informatie te beschikken en je zo goed mogelijk voor te bereiden.

Aanbod

CONTRACT EN GRAAD

Je wordt aangeworven via een contract van onbepaalde duur als attaché (klasse A1) met de bijhorende weddeschaal NA11.

LOON

Minimum aanvangswedde: € 46.435,92 (bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen).

Via de salarissimulatorkan je je bruto- en nettoloon berekenen door een aantal vragen te beantwoorden.

VOORDELEN

We bieden jou een boeiende job met impact op mens en maatschappij, met tal van voordelen:

  • Goede balans tussen werk en privé

  • glijdende werkuren in een 38-uren week

  • mogelijkheid tot telewerk (na het integratietraject van 6 maanden)
  • 26 dagen verlof en vrij tussen Kerst en Nieuwjaar (tijdens het integratietraject een beperkt aantal verlofdagen, in samenspraak met de leidinggevende) + 12 compensatiedagen (bij voltijdse tewerkstelling)
  • gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer, op wandelafstand van het station Brussel-Zuid

  • Talrijke ontwikkelingsmogelijkheden

  • uitgebreid opleidings- en leeraanbod(te volgen tijdens de werkuren)

  • uitgebreide loopbaankansen

  • Financiële voordelen

  • mogelijkheid tot het krijgen van een tweetaligheidspremie

  • voordelige hospitalisatieverzekering
  • aanvullend pensioenplan (tweede pijler)
  • gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
  • mogelijkheid om maaltijdcheques te krijgen
  • mogelijkheid tot het krijgen van een telewerkpremie
  • mogelijkheid om een fietsvergoeding te krijgen
  • voordelen en interessante aanbiedingen via
  • allerlei sociale voordelen
  • beschikken over een laptop
  • bedrijfsrestaurant

Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid opde website van BOSA.

Wie contacteren?

OVER DE JOBINHOUD

Ilse De Grave

Attaché HRM - CGVS

FOD Binnenlandse Zaken

OVER DE PROCEDURE

Dorien Vermeulen

Selectieverantwoordelijke

FOD Binnenlandse Zaken

Solliciteren