Als penitentiair bewakingsassistent zorg je mee voor een menselijke en veilige omgeving voor gedetineerden, je collega’s en bezoekers. Je bent het eerste aanspreekpunt van de gedetineerden en dus een belangrijke schakel in een zinvolle detentie en een vlotte terugkeer naar de samenleving.
Daarnaast zijn er nog volgende veiligheidstaken:
Je werkt in ochtend-, namiddag- of nachtdiensten, ook tijdens het weekend en feestdagen.
Om je goed voor te bereiden op je taak, zal je het eerste jaar opleiding volgen en praktijkervaring opdoen. Na dit eerste jaar kan je dan volwaardig aan de slag als penitentiair bewakingsassistent.
Heb je vragen over de jobinhoud?
Je vindt onze contactgegevens in de rubriek "meer info - contactpersonen".
Er zijn 50 vacante plaatsen beschikbaar in de gevangenis van Antwerpen.
Het Directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen (DG EPI) maakt deel uit van de FOD Justitie. België telt 39 gevangenissen, op verschillende locaties. Er werken in totaal 10 500 mensen. Werken in een gevangenis betekent werken aan een betere en veiligere samenleving. 99% van de gevangenen komt ooit vrij.
De kernopdracht van het DG EPI is de uitvoering van een rechtsconforme, zinvolle, veilige en humane detentie gericht op de terugkeer naar de samenleving.
Dit betekent:
Het DG EPI is een ‘glazen huis’ en moet handelen in lijn met recht en wet. Het is van groot belang dat medewerkers grote aandacht schenken aan integriteit en in lijn met de geldende normen en waarden handelen alsook mekaar daarop aanspreken. Bij de uitvoering van de opdrachten staat communicatie en samenwerking centraal: met collega’s en leidinggevenden, maar ook met gedetineerden en hun bezoekers.
Deze vacante functie maakt deel uit van de functiefamilie Bewakers veiligheid/hygiëne en is van het niveau C.
Je vindt op de pagina Competenties meer informatie over de functiefamilies, de geëvalueerde competenties en hun beheersingsniveaus.
Een goede motivatie is eveneens belangrijk.
Opgelet! Jouw motivatie wordt als erg belangrijk voor de job beschouwd weegt harder door in de eindscore (x2).
Indien je motivatie niet voldoet aan het vereiste niveau, kan je voor deze selectie niet slagen en kan je niet in de lijst van geslaagden worden opgenomen.
Jouw profiel:
Een volledige beschrijving van de deelnemingsvoorwaarden en het functieprofiel kan je terugvinden in de functiebeschrijving.
Je beschikt op de dag van je inschrijving over het vereiste diploma, benoemingsbesluit OF een instapkaart
1. OFWEL beschik je over een diploma hoger secundair onderwijs op de dag van je inschrijving:
Je kan ook deelnemen als je een vroeger behaald diploma hebt, dat gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma’s. Als je jouw diploma behaald in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan hier de opties voor deelname.
Laad je diploma op in je online-cv in je online account op het moment van inschrijving. Doe je dit niet, dan kan je niet deelnemen aan de selectieprocedure.
2 OFWEL beschik je NIET over een diploma hoger secundair onderwijs, maar beschik je wel over een instapkaart: Je kan solliciteren als je beschikt over de instapkaart penitentiair bewakingsassistent niveau C.
Als je nog niet beschikt over de instapkaart, moet je deze test eerst afleggen door je in te schrijven voor de procedure ANG25121 (t.e.m. 30/11/2025). Als je slaagt, ontvang je een certificaat ‘instapkaart’, dat je gebruikt om in te schrijven voor deze selectieprocedure. Schrijf je zo snel mogelijk in aangezien je al een instapkaart moet hebben om te kunnen solliciteren voor deze selectie.
Je dient ook je rapport, aanwezigheidsattest of inschrijvingsattest van je de middelbare school of de basisschool op te laden in je online account zodat we je taalrol kunnen bepalen.
Dan kan je deelnemen aan de selectie onder voorbehoud. Laad je inschrijvingsbewijs met duidelijke vermelding van studiejaar, academiejaar en afstudeerrichting op in jouw online account.
Als je slaagt, kan je wel pas in dienst treden als je het vereiste diploma hebt behaald en je dit hebt opgeladen in jouw online account.
Dan kan je deelnemen op basis van mobiliteit, mits je benoemd bent bij:
Aangezien de openstaande functie een functie is van C kan je enkel deelnemen indien:
In dit geval hoef je niet te voldoen aan de diplomavoorwaarden.
Laad je meest recente bewijs van benoeming op (benoemingsbesluit, uittreksel uit het Belgisch Staatsblad, bewijs van je werkgever, bevorderingsbesluit of bewijs van eedaflegging) op de dag van inschrijving en vul je volledige professionele ervaring in, inclusief je huidige job. Als dit bewijs van benoeming of van slagen al werd gevalideerd in je online-cv door een vorige procedure, hoef je dit niet opnieuw te doen.
Als je al werkt voor de rekruterende instelling, treed je in dienst via de principes van interne mutatie.
De openstaande functie is van niveau C. Je moet dus:
In dit geval hoef je niet te voldoen aan de diplomavoorwaarden.
Er is geen ervaring vereist. In functie van je voorkennis wordt in de nodige opleiding voorzien.
Indien je ten laatste op de dag van je inschrijving niet aan bovenstaande formele deelnemingsvoorwaarden voldoet, kan er met je kandidatuur geen rekening worden gehouden.
Je wordt aangeworven als penitentiair bewakingsassistent (niveau C) met de bijhorende weddeschaal 20AP.
Minimum aanvangswedde: € 32.959,32 (bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen).
Via de salarissimulator kan je je bruto- en nettoloon berekenen door een aantal vragen te beantwoorden.
We bieden jou een boeiende job met impact op mens en maatschappij, met tal van voordelen:
Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid op de website van BOSA.
Als je geslaagd bent voor deze selectie, moet je – om benoemd te worden – op de aanstellingsdatum:
Als je deelneemt op basis van jouw diploma, word je benoemd nadat je de stageperiode met succes hebt vervuld.
Als je deelneemt op basis van mobiliteit, hoef je geen stage meer te doen.
Als je benoemd bent bij een andere organisatie dan de rekruterende en je in dienst treedt via mobiliteit, start een proefperiode van 3 maanden waarin jij en de organisatie kunnen beslissen of er een match is. Indien jij of de rekruterende organisatie hiervan niet overtuigd zijn, keer je terug naar je vroegere werkgever. Klikt het van bij de start, dan kunnen jullie onderling sneller beslissen om de definitieve overstap te maken.
Als je reeds benoemd bent bij de rekruterende dienst in het niveau van de selectie, treed je in dienst via de principes van interne mutatie.
In het kort:
Een volledige beschrijving van de procedure kan je terugvinden in de volledige functiebeschrijving.
Aangezien de neutraliteitsplicht een essentieel onderdeel is van de functie, wordt dit besproken tijdens het interview (cf. artikels 7 en 8 van het Koninklijk Besluit van 2 oktober 1937).
Opgelet:
Gelijke kansen en redelijke aanpassingen:
De Federale overheid voert een actief diversiteitsbeleid.
Heb je een handicap, een leerstoornis of een ziekte? Dan kom je mogelijks in aanmerking voor een aanpassing van de selectieprocedure. Zie onze pagina over redelijke aanpassingen voor meer info.
Mogelijke voorzieningen voor personen die zwanger zijn of die borstvoeding geven:
Ben je zwanger of geef je borstvoeding? Ook dan kan je mogelijk voorzieningen aanvragen. Meer info vind je op deze pagina over gelijke kansen.
Je wordt alleen toegelaten tot de selectie als je beschikt over het vereiste diploma en/of benoemingsbesluit. De screening hiervan gebeurt op basis van de op te laden documenten (zie ‘Deelnemingsvoorwaarden’) en de informatie ingevuld in jouw online account op de dag van je inschrijving.
Als je niet voldoet aan deze deelnemingsvoorwaarde, word je uitgesloten voor de selectieprocedure. Als je al een datum voor een test gekozen hebt, wordt deze geannuleerd en kan je je niet meer inschrijven voor het testmoment.
De computergestuurde testen zijn een situatiebeoordelingstest. Deze test meet de competenties 'kritisch denken' (op 10 punten) en 'oplossingsgericht zijn' (op 10 punten). De testen bestaan uit verschillende situaties in een bepaalde context. Bij elke situatie krijg je verschillende reacties waarover je moet oordelen en je geeft telkens aan hoe gepast je die bepaalde reactie vindt.
Het interview (op 80 punten) evalueert of je gedragscompetenties (zie rubriek ‘Competenties’) overeenkomen met de jobvereisten. Er worden ook vragen gesteld over je motivatie, je interesse en je voeling met het werkterrein. Je cv in je online account wordt gebruikt als bijkomende informatie voor het interview.
Je bent geslaagd als je zowel voor het interview minimum 40/80 behaalt én voor alle testen samen minstens 50/100. Je wordt dan beoordeeld als ‘geschikt’ of ‘zeer geschikt’.
Als je niet geschikt bevonden wordt voor deze test, ben je niet geslaagd voor de selectieprocedure en kan je je gedurende een periode van zes maanden geen kandidaat meer stellen voor een doorlopende selectieprocedure van penitentiair bewakingsassistent voor de FOD Justitie.
Deze proef wordt wekelijks georganiseerd. Ga naar je online account om je in te schrijven voor een testmoment. Via het postvak 'Mijn berichten en taken' in je online account kan je binnen de 15 dagen na je inschrijving op de selectie zelf online inschrijven voor de proef, onder voorbehoud dat je deelnemingsvoorwaarden goedgekeurd zijn. Kies online uit de mogelijke testmomenten de dag en het uur om de test af te leggen. Als je je na 15 dagen niet hebt ingeschreven voor de selectieproef, kan voor deze selectie geen rekening meer worden gehouden met je kandidatuur.
De geschikte en zeer geschikte kandidaten worden opgenomen in de lijst van geslaagden.
De geschikte en zeer geschikte kandidaten krijgen op korte termijn een jobaanbieding. Je hebt dan acht dagen om de jobaanbieding te aanvaarden. De zeer geschikte kandidaten krijgen voorrang.
Als je een jobaanbieding twee keer weigert, niet reageert op een jobaanbieding of weigert deel te nemen aan de bijkomende proef (zie hieronder), word je definitief van de lijst van geslaagden geschrapt en kan je geen jobaanbiedingen meer ontvangen.
In het geval dat er meer laureaten met gelijke beoordeling (geschikt of zeer geschikt) geïnteresseerd zijn dan dat er vacante plaatsen zijn, dan wordt er een bijkomende proef (bestaande uit een interview) georganiseerd op basis van een functiebeschrijving. Na deze bijkomende proef worden de laureaten gerangschikt.
Bij het afsluiten van de selectieprocedure wordt een lijst van geslaagden opgesteld, die 1 jaar geldig blijft.
Heb je een handicap en wil je gebruik maken van arbeidspostaanpassingen? Dan kan je dat aanvragen op het moment van aanwerving. Meer info vind je op onze pagina Arbeidspostaanpassingen.
Door de bijzondere taakinhoud van deze risicojob eist de FOD Justitie een medisch onderzoek van de geslaagden vóór de indiensttreding. De resultaten van dat medisch onderzoek bepalen of je daadwerkelijk de job zal kunnen uitvoeren. Informeer je goed over deze aanstellingsvoorwaarde (lichamelijke geschiktheid) vóór je overweegt om te solliciteren. Je vindt hiervoor onze contactgegevens in de rubriek "meer info - contactpersonen". We benadrukken dat deze aanstellingsvoorwaarde uitzonderlijk voor deze selectie van toepassing is, het is geen algemene reglementering.
Deze job van belastende aard in een veiligheidsomgeving wordt niet meegerekend bij de bepaling van de vertegenwoordiging van 3% personen met handicap van het personeelsbestand van de FOD Justitie (KB over diverse maatregelen met betrekking tot de vergelijkende aanwervingsselectie - KB 6.10.2005, art 3).
Voor deze job kan je je dus niet beroepen op die wetgeving. Door het specifieke karakter van deze operationele job en het verplicht medisch onderzoek, moet je er rekening mee houden dat niet alle redelijke aanpassingen aan de selectieprocedure, kunnen toegekend worden. Je bezorgt ons zo snel mogelijk een attest door het op te laden in het luik “Handicap”.
Solliciteren? Vul je online-cv in en raadpleeg het volledige vacaturebericht om over alle nodige informatie te beschikken en je zo goed mogelijk voor te bereiden.
Je kan solliciteren tot en met 10 juli 2025.
Je moet online solliciteren via je online account. We screenen het cv dat op de dag van je inschrijving in je online account zit. We screenen ook je diploma en/of benoemingsbesluit dat je moet opladen op het moment van inschrijving.
Je kan niet solliciteren via fax of e-mail.
Diploma en/of benoemingsbesluit opladen
Je kan je diploma en/of benoemingsbesluit in je online-cv opladen (op de dag van je inschrijving) in PDF, DOC, DOCX, JPG of TIF-formaat. Het bestand mag niet groter zijn dan 8 MB. Lukt het niet om het diploma op te laden, dan mag je een kopie opsturen naar de contactpersoon selectieprocedure (zie 'Contactpersonen’). Vermeld je rijksregisternummer, naam, voornaam en de procedurecode van de job.
Laad dan je inschrijvingsbewijs op met duidelijke vermelding van studiejaar, academiejaar en afstudeerrichting op de dag van je inschrijving.
Alle informatie over het concrete verloop van de procedure, je resultaten en de volgende stappen vind je terug in je online account.
Je online account is de enige plaats waar deze informatie volledig betrouwbaar gecentraliseerd wordt. Check je online account dus regelmatig om alle belangrijke informatie over je sollicitaties te vinden.
Feedback over jouw resultaten?
Na elke screeningsstap kan je een motivering van jouw resultaten bekomen. Voor sommige testen verschijnt dit automatisch in je online account, voor andere kan je het aanvragen via de contactpersoon voor de procedure.
Vragen rond de testen en scoring?
Op onze website kan je terecht voor meer info over het verloop van de testen en over hoe je je kan voorbereiden.
Je vindt er ook meer uitleg over de scoring van onze testen.
Niet tevreden over de selectieprocedure?
Dien hier jouw klacht in.